Wednesday, 14 September 2011

MEMORI SOLEKAN

ELEZABETH ARDEN

biografi : Arden dilahirkan pada tahun 1884 di WoodbridgeOntarioKanadaDia tercicirsekolah kejururawatan di Toronto.Dia kemudian bergabung dengan abang beliau di New York City, bekerja secara ringkas sebagai pemegang buku untuk Syarikat ER Farmaseutikal Squibb.Sementara di sanaArden menghabiskan masa di makmal merekabelajar tentang penjagaan kulitBeliau kemudiannya bekerja-lagi ringkas untuk EleanorAdairculturist keindahan awalsebagai "gadis rawatan".


Kerjaya
Pada tahun 1909, Arden membentuk perkongsian dengan Elizabeth Hubbard,culturist lain. Apabila perkongsian itu dibubarkan, dia mencipta nama perniagaan"" dari bekas pekongsi dan dari puisi Tennyson "Enoch Arden".Pada tahun 1912 Arden pergi ke Perancis untuk belajar kecantikan dan teknikurutan muka yang digunakan di salun kecantikan Paris. Beliau kembali dengankoleksi rouges dan serbuk tinted dia telah mewujudkan. Dalam era apabila iahanya boleh diterima untuk penghibur memakai makeup, Arden memperkenalkansolek mata moden ke Amerika Utara. Beliau juga telah memperkenalkan konsep"makeover" di salon itu.Arden bekerjasama dengan A. Fabian Swanson, seorang ahli kimia, untukmembuat krim muka "kembang". Kejayaan krim, Venetian Cream Amoretta, danlosyen sama, Arden Skin Tonic, membawa kepada hubungan perniagaan yang berpanjangan. Ini revolusi kosmetik, membawa pendekatan saintifik untukformulasi. Inovasi lain termasuk mewujudkan asas yang sepadan dengan nadakulit seseorang; mewujudkan idea "Lihat Jumlah" di mana bibir, pipi, dan warnakuku yang dipadankan atau diselaraskan; dan yang pertama untuk membuatkomersial kosmetik yang ditunjukkan dalam rumah filem.Semasa Perang Dunia II, Arden mengiktiraf perubahan keperluan wanitaAmerika yang memasuki tenaga kerja. Beliau menunjukkan wanita bagaimana untuk memohon solek dan pakaian yang sesuai untuk kerjaya di luar rumah. Diamencipta gincu yang dipanggil Montezuma Red, bagi wanita dalam angkatan tentera yang akan sepadan dengan merah pada pakaian seragam mereka.Walaupun kebanyakan kejayaan komersial adalah dalam kosmetik, dia juga mempelopori latihan pemulihan muzik yang berasaskan pada yoga. Beliau memulakan perniagaan fesyen pada tahun 1943 dengan pereka terkenal seperti Charles James dan Oscar de la Renta pada kakitangan.

Beliau mula mengembangkan operasi antarabangsa beliau pada tahun 1915, dan mula membuka salun di seluruh dunia. Menjelang akhir 1930-an, ia berkata bahawa "Terdapat hanya tiga nama Amerika yang dikenali di setiap penjuru satu dunia: mesin jahit Singer, Coca Cola, dan Elizabeth Arden" Fakta yang dibuktikan oleh Heinrich Harrer dalam buku Tujuh Tahun di Tibet, di mana beliau menyatakan bahawa ia boleh membeli Arden produk walaupun di Tibet. Pada kemuncak kerjayanya, beliau mempunyai salun di New York, Washington, Boston, Chicago, Beverly Hills, San Francisco, Maine, Arizona, Phoenix, Southhampton, Surfside, Palm Beach, Philadelphia, Honolulu, Lima. Toronto, Montreal, Melbourne, Sydney, Hong Kong, Singapura, Johannesburg, London, Paris, Zurich, Vienna, Milan, Rome, Cannes, Madrid, Brussels, Copenhagen, The Hague, London, Ontario, Cape Town, Nassau, Tulsa, Quebec bandar, dan Biarritz. Beliau melancarkan semua mereka dengan sendirinya dan dia memiliki semua mereka kecuali satu di Paris, yang dia berikan kepada adiknya, Gladys, Vicomtesse de Maublanc.Dari tahun 1930-an hingga 1960-an, Elizabeth Arden dianggap jenama kosmetik yang paling kelas, dengan disambut penaung termasuk Queen Mary, Queen Elizabeth II, Elizabeth, Queen Mother, Marilyn Monroe, Jacqueline Kennedy, Marlene Dietrich, Joan Crawford, Wallis Simpson dan Mamie Eisenhower .Pengenalan Rumput minyak wangi Blue pada tahun 1934 adalah kejayaan besar.Dianggap bau-Amerika yang pertama, ia kekal di pasaran hari ini.

SHU EUEMURA

Berasal dari Tokyo, Shu Uemura dilaporkan mula-mula menjadi tertarik dalam dandanan rambut dan membuat sebagai remaja manakala pulih daripada penyakit yang teruk yang meninggalkan dia terbaring di tempat tidur. Dia mendaftar di Akademi Kecantikan Tokyo, menjadi pelajar lelaki sahaja di dalam kelas daripada 130 murid-murid.Pengalaman pertama beliau dalam filem make-up berlaku semasa penggambaran Butterfly Joe 1957, yang sebahagiannya ditembak di Jepun.  Uemura kiri Jepun pada 1950-an untuk cuba memecah masuk ke dalam filem dan televisyen membuat perniagaan.Rehat besar Uemura yang datang pada set filem yang 1962, saya Geisha.  filem itu tetap membuat sehingga artis jatuh sakit dan Uemura, yang telah bekerja sebagai pakar kecantikan satu Hollywood pada masa itu, telah dipanggil dalam untuk mengisi dalam untuk artis yang sakit . Uemura mendapat pujian kritis untuk mengubah pelakon Shirley Maclaine, satu Caucasian, ke wanita satu Jepun.Beliau menerima pujian daripada kedua-dua pembuat filem Geisha saya, dan cast yang termasuk Maclaine. Dia tidak lama lagi menjadi salah satu kegemaran Hollywood artis. Beliau mula bekerja dengan personaliti Hollywood yang terkenal, biasanya sebagai perantis make-up artis, termasuk Edward G. Robinson, Frank Sinatra, dan Lucille Ball Antara kerja-kerja awal beliau yang ketara adalah pada filem Frank Sinatra 1965, Tiada Tetapi Berani .
Uemura membangunkan dan melancarkan produk kosmetik pertama pada tahun 1960. produk beliau minyak pembersihan, yang meninggalkan pembersih kulit daripada sabun dan juga bertindak sebagai pelembap.  minyak pembersihan-Nya kekal popular di Jepun hari ini.  Uemura membangunkan falsafah make-up bahawa kesihatan kulit pelanggan harus aspek yang paling penting kosmetik. Beliau juga percaya dalam meningkatkan kecantikan semula jadi subjek, bukan buatan mewujudkan menggunakan produk kosmetik.Uemura kembali ke Jepun pada tahun 1964 dan dibuka itu Shu Uemura makeup sekolah, yang mengajar membuat-teknik yang beliau belajar di Hollywood.  Dia mengasaskan satu syarikat kosmetik yang dipanggil Jepun Makeup pada tahun 1967 dan membuka kedai butik pertama di dalam daerah yang bergaya Tokyo Omotesando  Beliau secara rasmi berubah yang nama syarikatnya untuk Shu Kosmetik Uemura pada tahun 1983. syarikat Uemura ini telah dapat memanfaatkan ekonomi yang berkembang pesat di Jepun dan rasa untuk produk Barat pada 1980-an.  proses, Shu Kosmetik Uemura menjadi kuasa besar dalam pasaran kecantikan Jepun dalam negeri dan antarabangsa.Shu Uemura menjual kepentingan kawalan dalam syarikat pembuat kosmetik Perancis L'Oréal pada tahun 2004 bagi jumlah wang yang tidak didedahkan.  Walau bagaimanapun, beliau kekal sebagai tenaga kreatif di sebalik Shu Uemura Kosmetik selepas jualan.Ia dianggarkan bahawa awal tahun 2008, Shu Uemura Kosmetik sekarang membuat kira-kira $ 100 juta dolar setahun dalam jualan global di kedai-kedai di seluruh dunia itu. Syarikat itu kini mempunyai kedai-kedai di Paris, New York City, London dan Hong Kong, serta kedai-kedai di seluruh Jepun  barisan produk syarikat ini telah berkembang sejak beberapa tahun yang lalu untuk merangkumi produk rambut dan gaya hidup, minyak wangi, bulu mata palsu dan berus makeup buatan tangan. Dalam proses itu, syarikat Uemura menjadi daya budaya di beberapa bulatan.Curlers bulu mata Shu Uemura walaupun disebut dalam filem 2006, The Devil Wears Prada.Uemura sendiri menunjukkan teknik make-up kepada orang ramai dua kali setahun. Dia menggunakan demonstrasi ini untuk memperkenalkan pelanggan kepada garis Makeup lepas Mod.  demonstrasi ini biasanya berlaku di Tokyo, London atau New York City.
Cantello, Linda
LINDA CANTELLO
Linda Cantello menubuhkan sendiri pada akhir tahun lapan puluhan, dan oleh kerana telah bekerjasama dengan jurugambar setiap utama dalam industri, dariIrving Penn dan Richard Avedon Steven Klein dan David Sims. Pengaruh LindaCantello mempunyai jangkauan yang luas dan mengagumkan. Solek dia kerapmuncul di dalam semua buku-buku fesyen dan kecantikan, dari Amerika, Britain,Itali, dan Perancis Vogue dan Harpers Bazaar, ID dan mangut dan Confused.Pelanggan pengiklanan beliau termasuk hampir semua syarikat-syarikatkosmetik utama dan rumah-rumah fesyen.
Setelah lulus Sekolah Seni Harrow London dengan ijazah dalam Fine Art,Cantello berpindah ke Rom dan mencipta dirinya sebagai artis solek. Setelahdijumpai ke dalam fesyen, Cantello cepat menubuhkan dirinya di London, Paris,Milan dan New York.Cantello telah membantu mencipta beberapa fesyen yang paling ikonik dan pengiklanan keindahan masa kami, dengan Nick Knight, Javier Vallhonrat, danPaolo Roversi di Paris, David Sims di London dan Richard Avedon dan StevenKlein di New York.Pelanggan Cantello yang pelbagai dari Ralph Lauren, Yves Saint Laurent,Longchamp, Lancome, Chanel, Jil Sander, Donna Karan, Tommy Hilfiger,Versace, Gucci, Yohji Yamamoto, Stella McCartney, Max Mara, Richard Tyler,Chloe, Cerruti, Lanvin, Martine Sitbon , Jean Colonna, Calvin Klein, Helmut Lang,Giorgio Armani, Guy Laroche, Prada, Dolce & Gabbana, John Galliano, CarolinaHerrera, dll.

BOBBY BROWNBobbi Brown mula-mula tiba di tempat kejadian keindahan pada tahun 1991 dengan pelancaran Bobbi Brown Essentials, dan mengubah wajah solek dengan segelintir 10 gincu warna coklat berasaskan dicipta untuk mengisi kekosongan dalam pasaran solek mudah, memuji-muji dan dpt dipakai. Falsafah Bobbi adalah mudah: "Wanita mahu melihat dan merasa seperti mereka, hanya lebih cantik dan lebih yakin." Pendekatan unik beliau untuk kosmetik adalah satu hadiah yang lama ditunggu-tunggu untuk wanita yang ingin kelihatan lebih semula jadi, dan oleh itu menarik perhatian kosmetik empayar Estée Lauder Syarikat, yang memperoleh Bobbi Brown Kosmetik pada tahun 1995.Dua puluh tahun kemudian, Bobbi Brown Cosmetics jenama global, telah berkembang ke luar gincu untuk pelbagai kosmetik warna, pewangi dan penjagaan kulit. Hari ini, dengan kehadiran satu dalam lebih daripada 988 pintu di 56 negara dan 17 kedai-kedai bebas-berdiri, Bobbi Brown Cosmetics adalah anugerah oleh artis-artis dunia solek selebriti, terkenal dan pembuat gaya yang menghargai pendekatan yang unik Bobbi, untuk menjadi cantik dan keupayaannya untuk menterjemah tren ke dpt dipakai, yang sebenar kelihatan.Di samping menjalankan syarikatnya, Bobbi kerap berkongsi kepakaran beliau di kaca televisyen, majalah dan akhbar, dan dalam talian. Beliau merupakan editor keindahan eksklusif NBC Today Show dan Sumbangan Editor Kecantikan dan Gaya Hidup majalah Kesihatan. A dicari pakar gaya hidup, Bobbi bergema dengan khalayak yang pelbagai dan telah muncul di berprofil tinggi menunjukkan termasuk Oprah, Martha Stewart Show, dan Dr Oz. Juga merupakan New York Times paling laris penulis, Bobbi telah menulis enam kecantikan pengajaran dan melibatkan dan buku-buku gaya hidup. Dia terus bekerja editorially dan perlawanan tetap di belakang pentas di Minggu Fesyen New York, setelah bekerja dengan beberapa pereka yang paling berpengaruh dalam industri.Kesan Bobbi diperluaskan di luar industri kecantikan dan fesyen. Komited untuk memperkasakan wanita daripada semua peringkat umur, Bobbi menyokong Sekolah Tinggi Jane Addams Kerjaya Akademik di Bronx, NY, dan Dress untuk Kejayaan dengan menyediakan sokongan kewangan yang banyak dan barangan secara sepanjang tahun. Beliau kini merupakan ahli lembaga Pakaian untuk Kejayaan dan alma perkara College Emerson, di mana beliau melancarkan Bobbi Brown University, beberapa siri bengkel untuk artis solek yang bercita-cita.Pada tahun 2008, beliau telah menerima Ijazah Kehormat Kedoktoran dari Montclair State University. Baru-baru ini, Bobbi telah dilantik oleh Presiden Obama kepada Jawatankuasa Penasihat bagi Dasar dan Rundingan Perdagangan, dan telah dijemput oleh Puan Obama untuk mengambil bahagian dalam Kepimpinan & White House Program Mentor bagi wanita muda.Melanjutkan mesej keyakinan diri, Bobbi melancarkan kempen Pretty Berkuasa pada tahun 2010, yang diilhamkan oleh kepercayaan beliau bahawa "semua wanita cantik tanpa makeup-tetapi dengan makeup yang betul boleh musky." Terpuji oleh wanita di mana-mana kempen pertama dalam industri kecantikan ciri sebelum dan selepas gambar wanita "sebenar". Versi kedua kempen menampilkan 30 wanita sebenar baru dilancarkan Ogos 1.Sebagai jenama yang terus berkembang di seluruh dunia, mesej Bobbi tetap sama: "Rahsia untuk menjadi cantik mudah-siapa anda."

ESTEE LAUDERPada tahun 1946, Estée Lauder memulakan syarikat dengan jar krim kulit yangdibangunkan oleh bapa saudara seorang ahli kimia dan keinginan untuk membawa keindahan dalam setiap wanita. Walaupun sebelum ada label untukkrim Estée terawal kulit Lauder, mereka mula untuk memenangi peminat setia.Pada masa wangian revolusi Belia-Embun diperkenalkan pada tahun 1953,Syarikat Estée Lauder telah memenangi yang reputasi untuk inovasi,penyelidikan dan kualiti.Pada tahun 1960 Estée Lauder membuka akaun pertama di luar Amerika. Akaunini adalah Harrods di London.Hari ini, Estée Lauder Koleksi penjagaan kulit, alat solek dan wangian contohyang terbaik yang seni dan sains boleh mencapai.
GUCCI WESTMAN
kerja Celebrity

Westman menjadi terkenal kerana kerja solek dengan selebriti, termasuk DrewBarrymore, Natalie Portman, Gwyneth Paltrow, dan Cameron Diaz. Sejakdiupah oleh REVLON, Westman juga telah bekerjasama dengan Halle Berry,Jessica Alba, Elle MacPherson, Jennifer Connelly, dan Jessica Biel. Beliau telah berkhidmat sebagai artis solek atau penyelia solek untuk beberapa filemHollywood yang termasuk "Sebagai John Malkovich," "Buffalo 66," dan "KeluarPerancis."  Westman mempunyai peranan batu perhiasan berukir dalam versifilem "Sex and the City" pada tahun 2008. Majalah meliputi

Gucci Westman gaya rupa kosmetik model penutup seperti Taylor Swift, Jennifer Aniston, Kim Kardashian, Cameron Diaz dan Nicole Kidman di Allure, Vogue,dan W meliputi di Amerika Syarikat dan Australia. Dia juga model untuk artikeldalam isu Januari Vogue, 2011.
[sunting] Runway kerja

Westman telah melakukan komposisi model landasan untuk Oscar de la Renta,Richard Chai, Diane von Furstenberg, Devi Kroell, John Patrick, Ecco Domanidan RAG & Tulang semasa Minggu Fesyen New York dan Antonio Berardisemasa Minggu Fesyen London.
[sunting] reka bentuk Kosmetik

Westman telah diupah oleh Lancome pada tahun 2003 sebagai PengarahArtistik Antarabangsa jenama. Tanggungjawabnya termasuk yang mewakilijenama di acara fesyen dan kecantikan, gaya model untuk pucuk pengiklanansyarikat, dan mereka bentuk koleksi warna kosmetik untuk label. Pada tahun 2008, Westman memulakan kerjaya baru, dan yang serupa sebagai PengarahArtistik bagi Global REVLON, mewujudkan "perenung" dan "SuedeRhapsody" teduh koleksi bermusim.
[sunting] kehidupan peribadi

Gucci dilahirkan pada tahun 1971 di California dan membesar di Sweden.Westman telah berkahwin pada tahun 2006 kepada RAG & Tulang fesyendesigner David Neville. [Westman dan Neville mempunyai dua orang anak.

AVON                                                                                                
Sejarah
 Awal Avon 

Perkataan menarik digayakan AVON tanda adalah tanda dagangan yang tamat pada USPTO, dan dimiliki oleh Avon Products, Inc. California Perfume Company, Inc New York, NY memfailkan permohonan cap dagang pertama mereka untuk Avon pada 3 Jun, 1932 dengan USPTO.Sebahagian daripada penjelasan bagi barangan dan perkhidmatan yang diberikan kepada USPTO termasuk "minyak wangi, air tandas, serbuk dan kompak rouge, gincu bibir," dan lain-lain produk kelengkapan dandanan diri.Penggunaan pertama dan penggunaan komersial untuk Avon oleh Syarikat Perfume California pada September 1, 1929. Pendaftaran telah diberikan pada Ogos 30, 1932. Tanda dagangan dimiliki oleh Avon Products, Inc New York, NY.Status cap perkataan asal diolah untuk Avon tamat. 
Yayasan Avon
Sebagai tambahan kepada usaha-usaha korporat, syarikat Avon terlibat dalam menyebabkan filantropik. Yayasan Avon untuk Wanita, yang bertauliah 501 (c) kebajikan awam, kedermawanan korporat gabungan terbesar bagi wanita di dunia. Avon mengasaskan Yayasan Avon untuk Wanita dengan geran pertama, biasiswa $ 400, pada tahun 1955. Avon telah dilakukan untuk membantu wanita mencapai potensi tertinggi mereka peluang ekonomi dan memenuhi diri dengan memperkasakan mereka melalui biasiswa dan sokongan untuk bentuk latihan dan kemajuan pendidikan dan pekerjaan yang lain. Memperkasa wanita terus untuk menjadi tumpuan melalui awal tahun 1990-an apabila Avon bermula untuk meningkatkan kedermawanan yang dengan penekanan satu baru pada kanser payudara; itu Yayasan Avon masih anugerah biasiswa untuk Avon Jualan Rakyat dan keluarga mereka, serta untuk anak-anak Avon syarikat-syarikat bersekutu.Yayasan Avon kini tertumpu kepada dua punca utama: kanser payudara dan keganasan rumah tangga  Kontroversi
Sejak sekurang-kurangnya 2008, kelakuan pekerja dan eksekutif Avon telah disiasat untuk kemungkinan pelanggaran undang-undang, termasuk rasuah dan pelanggaran Amalan Rasuah Asing yang mungkin Akta Avon telah memulakan siasatan bahagian di China selepas dakwaan rasuah pada bulan Jun 2008. Sekurang-kurangnya empat eksekutif, kedua-duanya di Asia dan di Amerika Syarikat, telah digantung pada tahun 2010, dan kemudiannya dipecat kerana peranan mereka dalam aktiviti-aktiviti disiasat Menurut New York Times, Avon telah membelanjakan lebih $ 170 juta ke atas yuran undang-undang dan kos yang berkaitan dengan penyiasatan itu:.. $ 59 juta pada tahun 2009 dan $ 95 juta pada tahun 2010, dan $ 22,5 juta bagi suku yang pertama tahun 2011 The Times melaporkan bahawa itu tally akhir mungkin akan hampir kepada $ 250 juta, selepas itu Avon akan melaporkan penemuan-penemuan yang Amerika Syarikat Jabatan Kehakiman dan di Bursa dan Sekuriti Suruhanjaya dan cuba untuk berunding itu hukuman bahawa orang-orang entiti boleh mengenakan. On February 24, 2011, Avon memfailkan laporan dengan komisen Bursa dan Sekuriti mengetengahkan penyiasatan sebagai faktor risiko korporat yang boleh menyebabkan kehilangan pelabur

LAURA MERCIERSejarah

Laura Mercier Kosmetik diasaskan oleh Janet Gurwitch dan Gary Kusin pada tahun 1996, dan dinamakan sempena Perancis make-up artist Laura Mercier,yang sudah terkenal kerana kerja-kerja di Hollywood dan New York City.

 syarikat hari ini

Laura Mercier Kosmetik dihasilkan oleh Gurwitch Products, LLC, sebuah syarikatyang majoritinya dimiliki oleh Alticor. Jualan tahunan pendekatan $ 120 juta. JanetGurwitch kekal Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat itu sehingga 2008;pengasas bersama Gary Kusin telah berpindah untuk menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Kinko ini. Sharon Collier adalah Ketua Pegawai Eksekutif semasa syarikat. Sharon Collier tidak lagi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Laura MercierBeliau meninggalkan pada tahun 2010. Ketua Pegawai Eksekutif yang barudatang dari AVON (Mark Jenama Avon). Alticor juga dikenali sebagai Amway.

MARY KAYMary Kay, Inc adalah sebuah syarikat swasta yang menjual penjagaan kulit danproduk kosmetik. Mary Kay Dunia Ibu Pejabat terletak di Addison, Texas, Amerika Syarikat, pinggir bandar Dallas. Mary Kay Ash mengasaskan Mary Kay Inc. Pada hari Jumaat, September 13, 1963. Richard Rogers, anak Mary Kay, pengerusieksekutif, dan David Holl adalah presiden dan telah dinamakan sebagai KetuaPegawai Eksekutif pada tahun 2006.produk

Asal syarikat sembilan penjagaan produk kulit adalah berasaskan resipi satu darisatu penyamak, yang kulit telah berkata lebih lancar dan lebih jelas daripadausianya akan menunjukkan terima kasih kepada yang mempunyai bereksperimenpada mukanya dengan menggunakan beberapa itu produk dia telah telahmenggunakan Tan menyembunyikan. Beberapa tahun kemudian, Mary Kaymenghadapi produk-produk ini, dalam bentuk krim pelbagai bahawa anakperempuan orang yang telah dibangunkan daripada formula asal, dan mulamenggunakan mereka sendiri. Beliau kemudiannya membeli formula daripada keluarga dan digunakan selaras penjagaan kulit beliau.
Di Amerika Syarikat, kira-kira 200 produk kini boleh didapati dari syarikat itu. Di negara-negara lain, kurang produk boleh didapati, kerana mereka merumuskan kembali untuk memenuhi undang-undang tempatan atau, lebih umum pilihan utama pengguna,. Sebagai contoh, cermin solek untuk pasaran Asiakadang-kadang putih banyak daripada solek Eropah, manakala solek Afrikasecara tradisinya lebih oker daripada solek Eropah.
Sesetengah produk, seperti Mary Kay Whitener, dicipta untuk negara tertentuatau kawasan geografi. Produk-produk lain dan barisan produk, seperti Mary KayLimited Edition, diwujudkan untuk mencerminkan perubahan bermusim.
Di awal tahun 1990-an, syarikat telah memperkenalkan beberapa produk alat solek yang bertujuan untuk pasaran yang berkembang di kalangan wanita warna.
SEJARAH SOLEKANRekod terawal sejarah solek berasal dari Dinasti 1 Mesir (c.3100-2907 BC).Makam dari era ini telah mendedahkan balang salap, yang dalam tempoh kemudian wangi. Salap adalah bahan yang banyak digunakan oleh lelaki dan wanita untuk menjaga kulit mereka terhidrat dan lembut dan mengelakkan kedut daripada haba kering. Wanita Mesir juga dihiasi mata mereka dengan menggunakan warna hijau gelap dengan penutup di bawah dan menghitamkan sebatan dan penutup atas dengan Kohl, yang dibuat dari antimoni (unsur logam) atau jelaga. Adalah dipercayai bahawa orang-orang Yahudi menerima pakai penggunaan alat solek daripada orang-orang Mesir, sejak rujukan untuk lukisan wajah-wajah muncul di bahagian Perjanjian Baru Alkitab.
Plautus ahli falsafah Rom (254-184 SM) menulis, "Seorang wanita tanpa cat seperti makanan tanpa garam." Sudah tentu, Plautus sandiwara, yang akan menjelaskan keutamaan untuk melihat "wanita dicat" pada masa itu.Rom digunakan secara meluas kosmetik pada pertengahan abad ke 1. Kohl digunakan untuk gelap bulu mata dan kelopak mata, kapur digunakan untuk pemutih kulit, dan rouge telah dipakai di pipi. Depilatories telah digunakan pada masa itu dan pumis telah digunakan untuk membersihkan gigi.
Wanita memakai membawa putih dan kapur atas muka mereka dalam masyarakat Greco-Roman. Wanita Parsi menggunakan pewarna inai dari mengotori rambut dan muka mereka dengan kepercayaan bahawa pewarna ini membolehkan mereka untuk memanggil keagungan bumi.
Semasa zaman pertengahan Eropah, kulit pucat tanda kekayaan. Wanita abad keenam mencari langkah-langkah drastik untuk mencapai melihat bahawa oleh pendarahan sendiri, walaupun, dalam Sebaliknya, pelacur Sepanyol memakai alat solek berwarna merah jambu. Wanita abad ketiga belas mewah memakai gincu merah jambu sebagai bukti mereka mampu solek sintetik.
Semasa Renaissance Itali, sakit plumbum digunakan untuk meringankan muka, yang sangat merosakkan pemakainya. Aqua Toffana bedak yang popular dinamakan untuk pencipta, Signora Toffana. Diperbuat daripada arsenik, Signora Toffana mengarahkan pelanggan kaya untuk memohon solek hanya apabila suami mereka di sekitar. Ia menarik untuk diperhatikan bahawa Tofana telah melaksanakan beberapa suami 600 yang mati kemudian.

Kosmetik telah dilihat sebagai ancaman kesihatan dalam Elizabethan England, walaupun wanita memakai putih telur ke atas muka mereka untuk melihat lebihberlapis.

Semasa pemerintahan Charles II, makeup berat mula permukaan sebagai satu cara untuk menyangkal pucat dari dalam disebabkan oleh wabak penyakit.

Semasa Pemulihan Perancis pada abad ke-18, rouge dan gincu merah telahdigunakan untuk memberi gambaran yang sihat, semangat kasih sayang yang menyeronokkan.

Akhirnya, orang-orang di negara-negara lain telah ditangkis oleh solek berlebihandan mendakwa "dicat" Perancis mempunyai sesuatu untuk disembunyikan.

Semasa era Regency, perkara yang paling penting adalah rouge, yang telah digunakan oleh setiap orang. Pada masa itu, kening hitam legam dan rambutdicelup. Untuk mengelakkan garis rambut rendah, pembalut dahi direndam dalamcuka di mana tahi kucing telah penuh dipakai. Kebanyakan resipi komposisipenduduk negara 'yang dibuat menggunakan herba, bunga, lemak, brendi, sayur-sayuran, mata air dan, tentu saja, dihancurkan strawberi. Dalam era ini, kulit putihmenandakan kehidupan masa lapang manakala kulit terdedah kepada mataharimenunjukkan kehidupan buruh luar. Dalam usaha untuk mengekalkan kulit yangpucat, wanita memakai bonnets, dibawa payung, dan meliputi semua bahagianyang boleh dilihat badan-badan mereka dengan whiteners dan pembuang cacat cela. Malangnya, lebih daripada beberapa ubat-ubatan ini telah membawa maut.

Alat bantu kecantikan yang paling berbahaya pada masa ini telah membawaputih dan
merkuri. Mereka bukan sahaja akhirnya merosakkan kulit tetapi rambut juga menyebabkan kerugian, masalah perut, shake, dan juga boleh menyebabkankematian. Walaupun bahaya ini menjadi yang dikenali melalui kematian pelacurKitty Fisher, majoriti wanita terus menggunakan whiteners maut ini.

Semasa 1800-an, wanita akan menggunakan beladonna untuk membuat mata mereka kelihatan lebih bercahaya, walaupun mereka sedar ia adalah beracun.Banyak kosmetik telah dibuat oleh ahli farmasi tempatan, dikenali sebagaiapothecaries di England, dan bahan-bahan umum termasuk merkuri dan asid nitrik. Pewarna rambut itu dibuat dari tar arang batu, yang kini haram di Amerika.
Ia mungkin menarik minat anda untuk mengetahui bahawa lelaki memakai alat solek sehingga 1850-an. George IV menghabiskan banyak atas krim sejuk, serbuk, Pes, dan aroma. Walau bagaimanapun, tidak semua lelaki memakai alat solek, seperti ramai yang memandang kepada seorang lelaki dengan pipi rouged sebagai bagus.
Berikut adalah beberapa resepi kecantikan-tip yang digunakan pada akhir 1800-an:* Untuk penyingkiran Tompok: lebam dan memerah jus rumpai-anak ayam, tambah tiga kali kuantiti air lembut, kemudian mandi kulit untuk 5-10 minit pagi dan petang.* Sebagai cucian untuk kulit: satu sudu teh tepung sulfur dan anggur segelas air limau, dan digoncang dan dicampur dengan setengah gelas wain gliserin dan wain-kaca air meningkat. Gosokkan pada muka setiap malam sebelum tidur.* Untuk menjaga rambut daripada beralih kelabu: auns empat badan kapal-butternuts diselitkan dengan kuart air, yang setengah 1 auns Copperas ditambah.Ini adalah untuk diguna pakai dengan berus lembut setiap 2-3 hari.* Untuk penyingkiran kedutan: mencairkan satu auns lilin putih, menambah dua auns jus lily-mentol, dua auns madu, dua drams air meningkat, dan penurunan atau dua minyak mawar mawar dan gunakan dua kali sehari.
Victoria membenci solek dan dikaitkan penggunaan dengan pelacur dan pelakon (ramai menganggap mereka satu dan sama). Mana-mana tanda-tanda yang dapat dilihat mengganggu dengan warna semula jadi seseorang akan dipandang dengan penghinaan. Pada masa itu, seorang wanita yang dihormati akan menggunakan topeng muka rumah yang disediakan, kebanyakan yang berdasarkan makanan seperti oatmeal, madu, dan kuning telur. Pembersihan, air mawar atau cuka wangi digunakan. Sebagai regimen kecantikan, seorang perempuan akan memetik kening, urut minyak jarak ke bulu mata itu, menggunakan serbuk beras kepada habuk hidungnya, dan buff kuku beliau bersinar. Gincu tidak digunakan, tetapi pomade jelas akan digunakan untuk menambah kemilau. Walau bagaimanapun sesetengah produk-produk ini mengandungi pewarna untuk meningkatkan secara diskret warna bibir asli. Untuk melihat yang sihat, jus bit merah akan disapu ke pipi, atau pipi akan mencubit (daripada penglihatan, tentunya). Bagi mata yang terang, penurunan jus lemon dalam setiap mata akan melakukan silap mata tersebut. Apabila makeup mula untuk melapisi lagi, cermin solek penuh masih dilihat sebagai berdosa, walaupun nada semula jadi telah diterima untuk memberikan yang sihat, rupa-pipi merah jambu.
Evolusi sebenar sebenarnya bermula pada tahun 1910-an. Pada masa itu, wanita yang dibuat bentuk mereka sendiri maskara dengan menambah manik lilin panas hingga ke hujung bulu mata mereka. Sesetengah wanita akan menggunakan jeli petroleum bagi maksud ini. Maskara pertama yang dirumuskan dinamakan selepas Mabel, kakak pencipta, TL Williams, yang menggunakan kaedah ini.Maskara ini dikenali hari ini sebagai Maybelline. Pada tahun 1914, Max Faktor memperkenalkan solek beliau pancake. Vogue menampilkan wanita Turki yang menggunakan inai untuk menggariskan mata mereka, dan industri filem serta-merta mengambil faedah. Teknik ini membuat mata kelihatan lebih besar, dan perkataan "menggoda" menjadi yang berkaitan dengan wanita ini, perempuan nakal yang pendek untuk vampire.
Dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu ini, yang pertama ditekan serbuk diperkenalkan termasuk cermin dan sedutan untuk touchups. Serbuk ditekan menjadi merah diikuti tidak lama kemudian. Kes gincu logam, yang dicipta oleh Maurice Levy, menjadi popular. Selain itu, pada masa ini, gincu adalah tatu ke bibir oleh George Burchett, yang juga dikenali sebagai "Doktor Kecantikan".Kaedah ini tidak selalu bekerja, dan anda boleh bayangkan akibat yang dahsyat.
Versi terawal mengupas asid telah digunakan pada masa ini, yang merupakan gabungan asid dan arus elektrik yang digunakan pada kulit. Selain itu, jarum akan digunakan untuk memasukkan parafin untuk bahagian mata dan pipi, walaupun ini juga tidak begitu berjaya. Nivea krim membuat penampilan di Jerman, dan syarikat-syarikat, untuk bersaing, mula mewujudkan krim yang terdiri daripada Vaseline yang dicampur dengan wangian.
Untuk membantu dengan jowls kendur dan dua dagu, wanita boleh membeli untuk memakai aneh pelik-cari dengan tali dagu, yang jelas tidak bekerja.
Walau bagaimanapun, rupa Victoria kekal dalam fesyen sehingga massa pemasaran solek datang kira-kira pada tahun 1920-an. Wanita yang baru dibebaskan Amerika mula memaparkan kemerdekaan oleh penggunaan percuma gincu merah, yang sering wangi dengan ceri. Oleh s lewat '20 ', makeup kelihatan dianggap mesti oleh wanita luar bandar tetapi masih disukai oleh anak-anak gadis negara. Dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu ini, gloss bibir yang diperkenalkan oleh Max Factor. Warna gincu merah yang baru telah dibangunkan, walaupun adalah sabun berasaskan dan sangat kering. Bulu mata pertama pengeriting datang di tempat kejadian, yang dipanggil Kurlash.Walaupun ia adalah mahal dan sukar untuk digunakan, ini tidak menjejaskan popularitinya. Maskara dalam bentuk kek dan krim adalah sangat adat istiadat.
Dari tahun 1930-an melalui tahun 1950-an, pelbagai bintang film terbukti untuk menjadi model untuk trend semasa dari segi komposisi. Ingatlah mendalam yang digariskan mata kucing Audrey Hepburn? Dengan '60 'dan hipi datang solek melihat yang lebih bebas, dari bibir putih dan mata Mesir dipenuhi untuk imej yang dicat pada muka. Banyak dibarisi mata terus melalui 'dan '80' 70 s dengan pelbagai warna bayang-bayang mata. Trend hari ini nampaknya telah kembali kepada rupa yang lebih semula jadi dengan mengadun gaya dari masa lalu.
Dalam dunia hari ini, seorang wanita telah beratus-ratus kosmetik untuk memilih dari, dengan pelbagai warna dan kegunaan. Untuk melihat yang lebih muda, pilihan yang ada adalah seperti mudah sebagai hydrators kulit dan rejuvenators, ke kulit kulit kimia, kini popular Botox, suntikan kolagen, dan berakhir dengan facelift yang lebih drastik pembedahan.
Ia adalah penting untuk menggambarkan keindahan dalaman sebagai keindahan sebenar seorang wanita. Kecantikan luar tidak akan kekal selama-lamanya, tidak kira apakah langkah-langkah drastik diambil. Kami telah mendengar kata-kata, "mata adalah tingkap kepada roh". Lihat ke dalam orbit anda sendiri, mengambil stok dalam wanita, dan gembira dengan siapa anda. Ini akan mencerminkan pandangan anda terhadap kehidupan, yang akan menghantar mesej kepada orang lain, dan akan kembali kepada anda melalui tindak balas mereka yang indah anda.








No comments:

Post a Comment